Israel.....Even alles op een rijtje !!!!

17 mei 2016 - Dordrecht, Nederland

Alles wat we in onze reisblog geschreven hebben, is nog lang niet alles van wat we gezien hebben. Ik zal proberen om alles nog eens in het kort op te schrijven voor in het boek, zodat we een complete beschrijving krijgen van wat we gezien hebben.

Israel is een langgerekt land, de afstand van het meer van Galilea ( Tiberias ) in het noorden naar de rode zee in het zuiden is maar liefst 450 km. We hebben het groen glooiende Galilea en natuurlijk Jeruzalem gezien, we zijn ook daar door de woestijn van Judea en de Negev gereisd.

Na aankomst op Tel Aviv zijn we richting Netanya gereden voor ons eerste hotel. Na ons ontbijt rijden we naar Caesarea, het is de Romeinse kuststad  waar Paulus vier jaar gevangen zat. Door Druzendorpjes en het Karmelgebergte rijden we naar de berg waar Elia de baalpriesters uitdaagde. We vervolgen onze tocht naar de kruisvaardersstad Akko, hoog in de heuvels van Galilea zien we het stadje Safed waar vooral veel orthodoxe joden leven. Aan het eind van de middag maken we een boottocht over het Galilea meer. Na het ontbijt vertrekken we naar Kapernaum, waar Jezus zoveel jaren predikte, we gaan door naar de Berg Der Zaligsprekingen en maken een bijzondere wandeling van de berg Tabgha, waar de wonderbare spijziging plaats vond. Tenslotte maken we een tocht over de Golan hoogvlakte naar Caesarea Filippi met de bronnen van de Jordaan.

We laten Tiberias achter ons, en rijden naar Nazareth voor een bezoek aan de Aankondigingskerk, vervolgens rijden we naar Beth Shean in het gebergte van Gilboa. We rijden door naar Jeruzalem waar we vier nachten zullen verblijven. We rijden vervolgens naar de Knesseth met de beroemde Menorah, We bezoeken tevens het Holocaust herdenkings museum. Hierna gaan we de woestijn van Judea in naar Jericho. We gaan naar het hoog gelegen oude klooster. Dan vervolgens naar de Jordaan waar Jezus werd gedoopt door Johannes. Aan het einde van de dag maken we het begin mee van de sabbat bij de klaagmuur.

Deze dag beginnen we op de olijfberg, en wandelen van daar naar het Hof van Getsemane. Door de leeuwenpoort gaan we de oude stad binnen, waar we ook weer van alles te zien krijgen. Tenslotte bezoeken we de graftuin tegenover de Damascuspoort

Zondag een rustdag en voor de liefhebbers een kerkdienst.

We verlaten Jeruzalem en rijden door de woestijn van Judea, en gaan naar Ein Gedi waar David zich verborg voor Saul, vandaar wandelen we naar de watervallen.Dan naar de dode zee het laagste punt op aarde. We reizen nu steeds zuidelijker en zien al van verre de hooggelegen Romeinse vesting Massade liggen. Via de kabelbaan naar boven, en zien we de resten van wat ooit de paleisburcht van Herodes was. We vervolgen onze reis en rijden naar Eilat, in het uiterste zuiden van Israel. We rijden naar de vallei van Timne een prachtig natuurreservaat met oa. De roodstenen kopermijnen van Salomo. En nu een halve dag vrij om heerlijk te kunnen zwemmen.

We laten Eilat achter ons en rijden dwars door de Negev woestijn naar  mitzpeh Ramon Deze vulkaankrater is een prachtige uit gesleten canyon met bizarre kleuren. Vvia Avdat rijden we naar Sde Boker de kibboets van David Ben Gurton woonde. Als laatste hebben we een heerlijke vrije dag aan de middellandse zee in Netanya. Aan het eind van deze bijzondere rondreis vertrekken we vol indrukken weer terug naar Nederland.

Mijn dank en respect gaat uit naar mijn moeder Rika, die op haar 83 ste de hele reis heeft uit gelopen, en volop heeft genoten van het beloofde land Israel.

1. RIKA hARMANS:
    22 mei 2016
    Wat heb jij dat goed samengevat. Zover ben ik nog niet al heb ik wel veel foto's bewerkt of weggegooid en een stuk in mijn dagboek geschreven. We gaan stug door. Daag groeten Rika.
  2. 26 mei 2016
    Wat een mooie samenvatting.
    Ook voor jou respect dat je ma zo goed hebt begeleidt en dat jullie samen genoten hebben van dit bijzondere land. Dank je wel